Ptasie akcje - OTOP

Ptasie akcje

W kalendarzu wydarzeń edukacyjnych OTOP od lat istnieją trzy stałe pozycje, które mogą stanowić doskonałe uzupełnienie ścieżki edukacyjnej proponowanej w programie „Przyroda wokół nas-ptaki”. Są to Europejskie Dni Ptaków, Zimowe Ptakoliczenie i Spring Alive! Wszystkie trzy imprezy są doskonałą okazją do zdobywania wiedzy i sprawdzania w praktyce, wiadomości nabytych w trakcie realizacji programu. Kontakt z przyrodą zawsze dostarcza niezapomnianych wrażeń,zaś ogólnopolski zasięg imprez sprawia, że uczestnicy mają motywujące poczucie przynależności do dużej grupu pasjonatów.

Współpracujący z OTOP edukatorzy dobrze znają te imprezy, a przekazywane relacje i wrażenia  pokazują, że dla młodzieży są to wydarzenia  naprawdę ważne, ekscytujące i często decydujące o rozwoju przyrodniczej pasji w przyszłości.

Do każdej z trzech akcji, przygotowujemy unikalne materiały i gadżety edukacyjne, które otrzymują nauczyciele i edukatorzy zainteresowani udziałem w akcji.

Informacje na temat trzech “ptasich akcji” będą  obecne w poprzedzających wydarzenia, numerach kwartalnika OTOP „Ptaki”. Do realizatorów programu, którzy przekazali nam swój adres mailowy  informacje przekazywane są dodatkowo drogą elektroniczną.

Dla przypomnienia i zachęcenia do udziału w akcjach, kilka słów o każdej z nich:

Europejskie Dni Ptaków

Obchodzimy je zawsze w pierwszą sobotę i niedzielę października.

Impreza organizowana jest w czasie jesiennej wędrówki ptaków, co stwarza okazję do zwrócenia uwagi dzieci na ogromną skalę tego zjawiska i znaczenie ochrony siedlisk, potrzebnych ptakom do na wszystkich etapach ich życia. Akcja poszerza możliwości realizacji zadania wrześniowego, poświęconego wędrówkom ptaków i kontynuacji nauki rozpoznawania gatunków. Wiecej informacji na ten temat można znaleźć tutaj.

Zimowe Ptakoliczenie

Ta coroczna akcja wzorowana na brytyjskim „ Big Garden Birdwatch” odbywa się zawsze w ostatni weekend stycznia i polega na liczeniu ptaków zimujących w  pobliżu człowieka. Może być pomocna w realizacji zimowych propozycji Programu, zwłaszcza zadania „Czy dokarmiać ptaki?”, skupiającego się na sikorach i łuszczakach. Jest chętnie podejmowana przez realizatorów programu w okresie, wydawałoby się, zupełnie niesprzyjającym obserwacjom. Więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj.

Spring Alive

Spring Alive! to ważne międzynarodowe wydarzenie partnerów BirdLife International.

Akcja zaadresowana jest do młodszych dzieci. Polega na wypatrywaniu i liczeniu zaobserwowanych ptaków uważanych za posłańców wiosny. Dotyczy czterech znanych i łatwych do rozpoznania gatunków, wybranych tak, aby mogły je obserwować zarówno dzieci w mieście, jak i na wsi . Są nimi bocian biały, kukułka, jaskółka dymówka i jerzyk.

W kontekście zadań programu „Przyroda wokół nas – Ptaki” Spring Alive! jest propozycją, która pozwala urozmaicić tematy: „Głosy ptaków. Ptak miesiąca: kukułka” oraz „Ptaki pospolite i rzadkie. Ptaki miesiąca: jaskółki”. Wiecej informacji na ten temat można znaleźć pod adresem: www.springalive.net.